Tuesday, March 20, 2018

Trip to Langkawi

Hye!

Kalini aku nak share pengalaman ke Pulau Langkawi yang telah kesekian kalinya aku pergi. Cuma kalini pergi bawak medina. Aku beli tiket ni setahun yang lepas masa AirAsia buat offer. Tp tak lah murah sangat sbb boleh dapat harga yang murah. Cuma kononnya nak bawak kawan jalan Langkawi sambil kita pun repeat la. Tp malangnya kawan tu tak dapat nak ikut. Tiket yang kami dapat tu dalam RM90 seorang mungkin. Tak ingatlah pulak harganya. Tp sure less than RM100 return. Kami beli naik dari KLIA2 padahal ada je dari Senai, tak tau kenapa nak beli dari KL jugak. hahahaha. Dah lepas pun.

So semua perancangan dah buat beberapa bulan sebelum, cuma bab booking semua buat sebulan sebelum sebab kami pergi weekend biasa bukan cuti sekolah. Jadi rasanya mungkin masih selamat untuk booking sebulan sebelum. Kalau pergi time Public Holiday or cuti sekolah of course kena booking 3 bulan sebelum atau lebih awal lagi la rasanya.

Ok, since medina dah besar dah tau aeroplane, she look like excited la bila nak naik aeroplane tu. Bila kita tunjuk kita naik aeroplane kakak, she will look out of the window nampak sayap kapal terbang and try to ''Yah! Yah" nak ambil aeroplane katanya. hahahaha. Last time masa pergi Penang dia baru setahun tak faham sangat kot aeroplane tu. So mcm biasa, kami park dekat stesen ERL (KLIA transit) Salak Tinggi and naik ERL to KLIA2.

Dekat Langkawi kami pilih Languna Beach Resort, walking distance to the beach and ada swimming pool. Harga kami dapat pun RM190/night. Ok la dengan harganya. Walaupun ada hotel yang lebih murah, tp since review untuk hotel ni lebih baik, maka kami pilih hotel ni. Hanya bersebelahan dengan Cenang Mall, banyak street food, and hotel ni bukan sebelah pantai which is mesti bising. Hotel kami ni sebelah other roadside, tp ada bilik yang dapat tgk pantai. kami dapat bilik yang menghadap pool, so boleh la tgk pool tu redup ke tak untuk mandi. hahahaha.

Our flight pukul 2 petang, so dalam pukul 3 tu dah sampai Langkawi. Tapi after pungpang dekat airport, dalam pkul 3.30-4.00 petang tu baru kami dapat check in bilik. Rehat, solat dan petang tu mmg nak cari pakej untuk island hoping. Trip dengan family sebelum ni kami dah buat Mangrove tour, so kali ni nak pergi island hoping pulak sebab nak pergi tasik dayang bunting. hehehe.

So, petang tu kami jalan kaki jela pergi cari pakej yang murah. Kebetulan, ada relative yang tinggal di Langkawi and husband dia memang uruskan pakej ni. Dia suggest pergi ke booth husband dia dekat depan AB motel. Kami survey pakej online RM35 rata2, dalam blog suggest pergi walk in dekat bawah area hotel dapat RM30, tp dengan husband kawan ni dapat RM28. So, mmg suggest kalau nak pergi island hopping ni boleh je survey sendiri dekat pakej area hotel pantai cenang ni. RM30 pun dah kira murah. Pakej di AB motel ni memang RM28 pun takda mintak kurang ke apa. sebab kami pergi pun berempat saja, so takdalah begging for more discount la kan. Medina under 2 years old, tp budak bawah 3 tahun mmg free. Jimat jimat. Habis jalan-jalan, kami pergi kedai-kedai area pantai cenang tu, nak belikan medina sand castle set tu dengan makanan untuk mengunyah di hotel. maklumlah, ibu mengandung ni mana boleh lapar, nanti jadi hijau! hahahaha. Lepas beli semua tu, kami pekena Laksa sedap dekat tepi pantai cenang area malibest tak salah. Memang kedai makan tepi pantai. Memang sedap laksa dia, kalah laksa ikan sekoq. hehehe. Lepas makan, medina asyik jom laa jom la pergi tepi pantai tu. Boring dah agaknya tu. So, kami lepak tepi pantai tunggu sunset sebelum balik bilik. Oh ya, sebelum balik tu sempat pergi kedai sewa motor, and kami sewa motor untuk 2 hari dengan harga RM35/day tapi ada deposit RM50. Malam tu pergi rumah makcik aku dekat area airport. Kebetulan dia masak nasi ambang. Langkah kanan betul, nikmatnya pun lain makan nasi ambang dekat tempat orang nun jauh di utara ni. hehehehe.

while waiting for the sunset

Cute kan topi untuk budak tu. dapat sekali masa sewa.

Untuk sambungan hari ke-2 inshaAllah aku sambung entri akan datang. Gambar bilik hotel takda, ada rakam video medina tgh lompat je. itupun insta-story.