Monday, November 20, 2017

Project 2018

Hi..

Projek untuk tahun 2018 nnti.. shall i collect data and discuss dalam blog so will be easy for me untuk membuat rujukan semula dan share bersama rakan taulan? tak pelah, meh la aku tolong jawabkan. Yes! yes! yes please! hahahahhaa. 

Ok, actually aku nak share segala mak nenek yang aku dah study dan bakal study untuk rumah aku the one and only yang akan dijangkakan akan siap tahun 2018 pada bulan August, tp aku saja letak target by oct dah duduk rumah tu. 

aku berjaya membeli rumah 2 tingkat dengan keluasan 20 x 75 di jalan ke kongkong pasir gudang. Rumah so far mcm dah siap, cuma belum lg buat jalan semualah. laju jugak progress rumah which is mmg sesuatu yang positivelah dan semakin laju jugaklah amount yg perlu dibayar tu meningkat. dari serendah rm300++ now dah 1k. cepatlah siapppp...! 

ni progress rumah masa July 2017(update dari page mahsing)

Ni gambar dalam brochure, tp rumah iols intermediate unit. nan hado balcony tepi. cuma ada balkoni dekat master bedroom je. (sebut balkoni teringat nurul. hi Nurul.. ) 

Ni pulak pelan lantai rumah. Very simple tp memerlukan renovation I must say barulah cantik and aku bakal mengamalkan konsep open kitchen. 



Ok dah siap sesi perkenalan dan seusai kita berkenalan, Aku rasa mcm nak berehat dari menaip sebab mcm penat pulak menaip ni. dah lama tak type. hhaha. menaip.. type.. hurmm. do you see what I see? takda chemistry langsuang tak tuntuang betul. hahaaha

Abaikan rasa malas menaip dan type tu, meh aku sambung. Rumah yg aku beli ni intermediate house, maka akan kuranglah bestnya sbb takda laman tepi untuk anak main bola dengan daddy dan tiadalah kolam renang kecil ala2 mak hanis zalikha bila dah tua ada cucu nanti. kahkahkah. berangan uolsss. tp bagusnya jugak, kuranglah kos aku untuk memeriahkan rumah ni, contohnya, kuranglah kos langsir dan grill sebab tiada tingkap tambahan di tepiiii... hahhha. itupun kira!

ok, now the checklist that we need to survey, study and do is:

1) ambil measurement dapur dari rumah contoh
2) ambil measurement tingkap, pintu dll untuk grill & langsir dari rumah contoh
3) survey harga kitchen kabinet
4) survey harga grill 
5) survey untuk wiring and cornish
6) survey kalau buat small tiny renovation untuk tambah dinding di tangga berapa. (yg ni I akan bg tahu kenapa di gambar bawah)
7) deposit api air (TNB & SAJ)
8) Harga dan pemilihan warna cat


rasanya ni la basic yang penting kot. Yg lain2 mcm perabot, wood flooring dan wainscoting, deco lampu dan sebagainya tu boleh tunggu nanti la pulak kot. next entry aku nak share deco macam mana pulak menarik hati bg pandangan dan taste aku. huhuhu. 

btw, ni gambar tangga yang aku cakap tu. 

abaikan anak panah tu, tp tgk dekat bahagian depan tangga tu. ada half dinding tu kan. aku rasa kena buat something kat situ. kalau ada bajet boleh letak glass mcm rumah contoh tu. cantik. kalau takda bajet aku rasa aku tutup je la kot.. maksudnya tambah dinding smpai atas. maka takdalah terbukak gitu.. 

nanti aku sambung lagi, bye!  








No comments:

Labels